Tak! Posiadanie kilku telefonów w jednoosobowej działalności jest jak najbardziej możliwe.

Nikt nam tego nie zabroni

No, może z wyjątkiem skarbówki. Chociaż mówiąc szczerze, nawet oni nie są w stanie nam tego zabronić. Na firmę możesz mieć tyle umów z operatorem sieci komórkowej ile Ci się podoba. 

 

A co z kosztami?

No i tu zaczynają się schody. Czysto teoretycznie NIE ma wykluczenia, które mówiłoby o tym, że osoba prowadząca działalność może mieć tylko jeden czy dwa telefony. Po prostu, brak takiego przepisu - i bardzo dobrze. 

Często zdarza się tak, że w ramach jednoosobowej działalności prowadzone są średnie i duże firmy. Przez średnie i duże mamy na myśli takie, które zatrudniają kilkunastu, kilkudziesięciu czy kilkuset pracowników. Jest to całkiem oczywiste, że pracodawca zapewnia takim pracownikom narzędzia pracy, w tym telefon. 

 

A co, gdy w firmie pracuje tylko właściciel?

W przypadku firmy, w której pracuje tylko właściciel, jest gorzej. Wiemy, że kuszące jest wzięcie „na fakturę” wszystkich telefonów w rodzinie, babci, cioci, córki, żony, męża, syna i innych, ale to nie jest droga do płacenia niższych podatków. To prosta droga do kontroli skarbowej i mandatu. 

 

Dlaczego?

Ano dlatego, że pomimo braku ograniczenia w ustawie, koszt musi spełniać pewne przesłanki, aby faktycznie być kosztem.

Z pomocą przychodzi nam art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, który mówi, że  kosztem uzyskania przychodu są wydatki, które spełniają poniższe warunki:

 

"1. zostały faktycznie poniesione;

2. zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów;

3. nie są zawarte w wykazie kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodu w art. 23 ust. 1."

 

Przejdźmy przez wszystkie trzy warunki

Czy jeżeli przedsiębiorca fizycznie nie płaci lub tylko pozornie płaci (np dostaje od rodziny gotówkę) za te telefony faktycznie ponosi koszt? NIE. W związku z tym nasz wydatek nie spełnia definicji kosztu uzyskania przychodu. 

Czy telefony rodziny spełniają definicje z punktu 2? NIE. W związku z tym nasz wydatek nie spełnia definicji kosztu uzyskania przychodu. 

Trzeci warunek omówiliśmy wcześniej, nie ma takiego zakazu więc nie musimy się nim przejmować. 

 

A jak skarbówka udowodni, że to nie moje numery? 

I tu jest jeszcze lepiej: to TY musisz udowodnić, że wydatki, które uznałeś za koszt uzyskania przychodu spełniają warunki określone w ustawie. Jeśli Twoja argumentacja nie będzie wystarczająca, urząd zakwestionuje koszty, każe skorygować księgi oraz dopłacić podatek. 

 

Czyli może być tak, że faktycznie w działalności używam dwóch telefonów i będzie to podważone?

TAK. Może się tak zdarzyć. Należy pamiętać, że musimy zawsze mieć dobry argument na to, dlaczego koszt został poniesiony i potrafić wyjaśnić, w jaki sposób wiąże się on z naszą działalnością. 

Korzystamy z plików cookies zapisujących dane użytkownika.

Nasza Strona internetowa używa plików cookies do prawidłowego działania strony w tym do celów statystycznych. Korzystanie ze Strony bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w Polityce Plików Cookies

Zrozumiałem